torsdag den 11. september 2008

How to Collage...

Mit Arbejdsbord - er stadig 2 små sofaborde. Det ene tegner jeg ved. Det andet er fyldt med Collage og Malergrej. Selvfølgelig iblandet strikkegrej.


At være kreativ er - for mig - at lade KAOS råde, give LOV til at rode. Jeg formår ikke at holde orden. Det er et VALG - enten bruge al energi på ORDEN - eller bruge energien på at SKABE. Jeg kan ikke begge dele. Og i et sådan lille hus råder der så KAOS i stuerne for tiden ;-)
..... BEHOVET for arbejdsrummet mærkes ;-)

Tilgengæld er opvasken væk!

Jeg lægger altså visse KRAV til side - og lader andre komme til. KRAV om at SKABE noget hver dag - bare for og til mig selv. Fordi jeg har det godt når jeg SKABER. Hjerne slapper af og går over i en anden form for *bølger* - jeg husker ikke om det er alfa-gamma eller beta? Men den salgs som er meditativ - healende. Der hvor opfattelsen af tid forsvinder. Jeg tror det er det samme MaratonLøbere mærker - frigørelse af endorfiner - Hos mig gøres det altså ved at tegne, male, forme, lege ......


At have haft en depression - eller som jeg flere - har skabt en form for KAOS i min hjerne. Alt der tidligere var sorteret i skuffer og kasser eller stablet op i bunker, ligger nu hældt ud på gulvet. Jeg tror - ! - at jeg kan finde en form for struktur igen ved at BRUGE hjernen kreativt. Ikke intellektuelt - som jeg tidligere ville ha' gjort. Læst bøger, søgt viden, sorteret i bunker og i kasser. Jeg har forsøgt - i perioder af min sygdom - at LÆSE mig til årsager, undersøgelser, medicin, kosten virkninger osv - men kan ikke fastholde koncentrationen elller huske det læste. Hvad nytte så?


Det virker nok helt uforståeligt for dem der ikke har prøvet det.

NU er jeg ved at GENOPDAGE mig selv. Hvem er JEG? Hvad kan jeg? Hvad vil jeg?


Et har jeg fundet ud af: Jeg vil ikke opretholde ORDEN for andres skyld - kun for min egen - nåår det passer MIG! (Store ord fra en lille Mund ;-) - håber jeg hører det selv!)



Nå men tilbage til Collagen:

Jeg bruger A4 blokke - med blankt papir. Bare en billig en eller en med lidt tykkere papir - den sorte. Fordelen ved spiralryggen er at den kan ligge helt fladt eller den kan bøjes helt om.


Men alt kan da bruges.





Jeg har osseen mindre - A5 - størrelse til at tage med på tur. Brug hvad der falder for.



Endelig har jeg gammel bog med billeder - fra SAmsø og Århusegnen. Købt for 5,- kr i genbrug. Jeg farver billeder med den form for farve jeg har - akvarel. Jeg faldt for den da min mands familie stammer fra Samsø og min fars familie fra Århus. Den skal bruges til noget specielt. Endnu ved jeg ikke HVAD.

Jeg har en kurvfuld tudser, pencils, farveblyanter, guld og sølv-penne, hvide penne.



Købt hos den lokale Boghandler samt i Davli + *lidt* i Panduros hobby (som flytter til Ro' s Torv i Roskilde og åbner i Oktober - den nuværende i Roskilde ved RødeBro lukker ipå lørdag - men har 50% udsalg). Desuden har jeg en del *gamle* materialer fra min tid som Billedkunstlærer.

Først laver jeg *baggrunde* - her er det med Akvarel - men osse Akrylmaling - avispapir - og andet kan bruges. Jeg laver flere af gangen i forskellige farver - så kan de tørre. Jeg vælger så efter humør den dag jeg bruger baggrunden. På den måde er Journalen ikke kronologisk, men mere svarende til min hjerne - i sorteret uorden ;-)





Jeg har glansbilleder, udklip fra blade, nogle arvede National Geografics (kan - hvis man er heldig - findes i Genbrug), reklamer, avisen osv. Print fra Internet, egne fotos osv.

Igen brug hvad der falder i øjnene. Se nye mønstre.



Pudsigt nok handler dagens Journal om Fisk mod Depression. Jeg genoplever hvad jeg selv - uvidende - har gjort - når jeg altså har kunnet lave mad. Jeg har spist uanede mængder af fed fisk. Fordi det var nemt, var hvad jeg havde lyst til og kunne overkomme at købe ind. Dybfrosne lakseprotioner og dybfrossen spinat i kugler. Hæld det på en pande eller i en ovn og det laver sig selv - jeg skal kun salt og røre rundt. Ja TAk..... det klarer jeg da godt selv.
Og VUPTI - så skriver de i går i en gratisavis denne artikel om Fisk Mod Depression. Mig der ALDRIG tager gratisaviser - får altså een i fingrene netop når de skriver sådan. Kom ikke og snak om Tilfældigheder ? Næh.... snak hellere om FLOW! - eller rettere LÆS bogen. Den kan absolut anbefales. Den handler om at tage mod det der kommer - sker af en grund. Om at få øje på det vi ser som TILFÆLDIGHEDER - men som mere er signaler. Hmm ... bare læs bogen ... jeg kan sg* ikke forklare det ;-)



Nå - men her er så begyndelsen til dagens Journal. Jeg startede i morges - Hvordan den ender ? - jamen det ved jeg ikke endnu. Jeg arbejder i løbet af dagen - går til og fra.
Det er som sagt en proces. Der Healer ;-)
Der kommer billede - hvis den bliver færdig i aften. Hav en god dag.

2 kommentarer:

  1. Siffe; Yngste havde lige ordnet min computer, så jeg tog lige en hurtig tur inden om dig...Kære Siffe, du har gjort mig så glad! Tak for alle dine ord og billeder. Jeg kan bruge det hele!
    1000 tak.
    Jeg ved faktisk ikke , hvordan jeg skal få forklaret , hvor meget det betyder for mig, at du giver dig tid til denne formidling- først af zen og doodling og nu - dine fantastiske collager. Jeg er taknemmelig. Knus :-)

    SvarSlet
  2. Kæreste Miri Jeg ville såmænd sende dig en blok hvis jeg ku få den gennem skærmen ;-) ,,, men der mangler jeg en mere kødelig adresse;-) KH Siffe - der er glad for at være til NYTTE

    SvarSlet