lørdag den 23. maj 2009

Lidt mere om Stress.....

Nå .... jeg har åbenbart holdt PAUSE?

Efter en dejlig STRIKIN hos LiseStrik søndag, koster det bagefter.
Sådan er det bare!
Så meget Kage og Så mange Kvinder ....
.... og så på een gang!

Dagene derefter kræver alenehed, stilhed, uvirksomhed.

I går ...eller var det forgårs? .... program på DR2 ... om hjemvendte soldater og deres traumer.
Ikke at jeg skal sammenligne traumer, men diagnosen var den samme - PTSD - PostTraumatiskStressDisorder.

Han talte til mig!
Er jeg sikker på.
Netop det at man KAN godt - men det koster bagefter.
At bare 2 ting på een gang kan stresse een unødvendigt og slå een helt ud.
Han gik også med hjernen i lomme - i form af en TimeManager.
Hukommelsen og koncentrationen svigter - markant.

At man ikke kan helbredes -
At det er en livslang lidelse.

Det er det der er det sværeste at forstå.
At det ikke bliver bedre med tiden.
Jeg er *gammel* i forhold til ham. Det gør det vel nemmere at leve med og med tiden acceptere.
Jeg kan nu bedre acceptere Han er syg - end at jeg er. Krig er voldsomt.


6 kommentarer:

  1. ja, krig er voldsomt. men, det handler vel ikke i grunden om HVAD det er man har oplevet, men HVORDAN man oplever det, og hvordan man i forvejen er indrettet og derved reagerer. jeg er selv vokset op med en barndom fyldt med seksuelle overgreb. i mange år var jeg et offer, det er jeg ikke længere og kommer ikke til at blive igen. i mit helbredsforlöb mödte jeg mange kvinder der havde oplevet lignende ting. og det er klart at der er ikke noget der hedder at den ene har oplevet noget der er grovere eller værre end den anden, det handler om vores individuelle måder at bearbejde på, vores personligheder og ikke mindst vores stöttenetværk mens vi går helingsprocessen igennem. mange er meget mere syge efter noget der udefra set ikke er så alvorligt som det en anden har været udsat for, selvom den anden har nået tilbage til næsten fuldkomment helbred.
    knus til dig fra mig herpå Island
    Frida

    SvarSlet
  2. TUSIND tak for din forståelse Frida

    Knus til dig

    ;-) Siffe

    SvarSlet
  3. Godt at høre fra dig igen Siffe. Var lige ved at være nervøs for dig. ;o)
    Knus fra Lise

    SvarSlet
  4. Åh Tak ... Lise .... jeg lever skam stadig ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet
  5. Uha, den udsendelse ville jeg gerne have set. Det er en barsk lidelse, men jeg håber, det er muligt at lære at leve med den.

    Varme klem til dig :O)

    SvarSlet
  6. Kære Madame
    Jeg tror det er muligt - når man lærer at acceptere sine (nye) begrænsninger.

    Selv Klem ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet