onsdag den 13. januar 2010

I disse dage .......


.... hører jeg lydbøger.
Eller rettere een lydbog.

Det er korte dage, det er vådt og mørkt, her er lunt.
Så det virker som en god idé ;-)

I dag hører jeg Menneske uden hund.
Skrevet af Håkan Nesser. Oplæst af Torben Sekov.
Bogen er den første i en serie om den svenske vicekommissær
- Gunnar Barbarotti fra den lille ikke eksisterende by Kymlinge.
At købe en lydbog - MP3 - i dag er billigere end en paperback.
Hhv 99.95 kr og 129,- kr.
Hos saxo.com eller Bog&idé
Det er da utroligt ikke?

Tidligere har han skrevet om den hollandske kommissær Van Veeteren.
Dem holder jeg meget af.
Det er en klassisk opbygget - som regel - kriminalroman.
Der er et mord
der er et lig - som regel
det findes - som regel
der er en række politipersoner - med en central skikkelse Van Veeteren
de opklarer mordet - som regel.......

Alt følger en nøje planlagt velkendt skitse.
Det er betryggende.
Selv i kompositionen af en kriminalroman behøver jeg struktur og regelmæssighed.
Det genkendelige.
Helst intet uforberedt - ej heller her.

Hvorfor er det så vigtigt?

Jo med PTSD er det ukendte, det uforberedte, det uvisse ......... farligt.
Ikke konkret farligt, mere sådan urovækkende.
Så jo mere genkendelig en hverdag er ... helt ned i detaljen som indhold af en lydbog.... jo mindre energi går der til at reducere angst og uro og jo mere energi er der til at LEVE et liv.

Derfor hører jeg Kriminalromaner.
De følger oftest den samme læst... som ovenfor beskrevet.
Lissom Barnaby, Morse, Taggart osv
Lissom Gamle danske Film..... f.eks Baronessen
Lissom de fleste Action-film..... f.eks Terminator eller Bruce Willis
Alt er som vanligt...
Alt ender godt......

Jo det er en begrænsning ift mit tidligere interessefelt .......
.... men samtidig en udvidelse .... for det er jo - næsten - nye områder for en gammel dansklærer.
SAmtidig kan jeg dog godt længes efter en*rigtig* bog imellem hænderne.
At ligge på sofaen, eller om aftenen inden søvnen overmander een
.... men der ER fordele ved LYDBOG
såsom at ha' hænderne fri til andre ting.
Jo Strik....
... eller en saks til at klippe i blade....
...eller en pensel....
Lydbogen kan jo osse medbringes til afspilning på MP3'eren
... ved lange køreture...
ved .... gåturene....
ved motion (HMMMMM!!!!)

Men Menneske uden hund er anderledes
Den følger ikke *min*planlagte kriminal-læst
Mordet *mangler* i begyndelsen ------
Liget har en megen liden rolle ----
Politiet i form af Gunnar Barbarotti kommer ret sent ind i historien ......
----jeg kunne godt finde mere ....
Set i bakspejlet kan jeg nu godt lide bogen.
Men undervejs er den urovækkende da den er *anderledes* kompositorisk
- (og dermed egentlig ret interressant ;-)).

Jeg glæder mig til at genhøre den!
Så skabes der ikke uro -
men genkendelighed!

2 kommentarer:

  1. Har den selv liggende klar og er lidt spændt på at gå i gang - endnu mere nu efter at have læst din beskrivelse.

    SvarSlet
  2. Jamen glæd du dig bare ;-)

    Kh Siffe - der er i gang med næste bog i serien og derfor ikke kan komme i seng ;-)

    SvarSlet