lørdag den 28. august 2010

Der er ON ... og der er OFF..

....nu skal jeg bare finde knappen ;-)

Indenfor Parkinson tales der om on-off perioder. Og lige præcis sådan har jeg jo haft det uden egentlig at vide hvorfor og uden at kunne forstå.

Det er altid rart at kunne sætte ord på *fornemmelser*.

I dag er OFF-dag. Min højre arm er nærmest ubrugelig og humøret lavt - om det andet skyldes det første ved jeg ikke. Lacestrikningen lagt væk og istedet kan jeg så hækle. Og det er da altid noget.

Igår var jeg i svømmehallen. Varmtvandsbassin. Lave gymnastik. Fungerer faktisk godt. Jeg har lært at LIDT ER NOK! Ikke noget DM i spurt her. NYDNING ER NOK!

Det gode ved at ha - personlig - erfaring i håndtering af kriser, er at det ikke skræmmer så meget mere - at stå midt i een igen. Og mon ikke det er tilladt at kalde mit liv lige nu for kriseramt?

Mit hår falder af  - som tidligere. Men jeg har nok af det - tyndt men masser. Hver gang jeg vasker/reder det står jeg med håndfulde løst hård. Jeg er sikker på det kommer igen - det har det jo gjort tidligere ;-)

Spiselysten øges - som tidligere. Men jeg spiser frugt, nødder, tomater, risgalletter - is når det er værst, men ikke dagligt. Vægten holdes og falder sørme stadig , nu kun 1.6 kg til DEN STORE GRÆNSE!

OFF-dage accepteres og overleves ved dvd'er, sport i TV, radio og krimier. Samt ikke mindst strik og hækling. Derudover blogge, surfe, o.l. på nettet.

Købelysten - den er der stadig. Både over nettet og IRL fristet jeg. Men styrer det bedre end tidligere. Jeg forsøger at sætte små mål og gør det at købe en bevidst belønning for fx gå lang tur, motionscenter osv.

Isolation-trangen - min telefon et vigtigt 'beredskab'. Som kontakt til VENINDERNE, SØNNERNE og FAMILIEN. Jeg ved at åbenhed og kontakt er godt uden at det behøver være klynk.

4 kommentarer:

  1. du kommer til at klare det hele Siffe, det er jeg sikker på. jeg er imponeret over din fornuftige holdning til det hele.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  2. TAK kære Frida - din altid-støtte hjælper meget !

    KH Siffe

    SvarSlet
  3. TAK søde Miri do som til Frida ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet