fredag den 23. november 2012

Sæl-somt...... og begrebet FAR



Denne lille Sæl
udskåret
sat på stickers
til ørerne
-
er en gave fra min ældste yngre søster fra Grønland

Jeg har 2
de er bare svære at få på og af 
derfor billede af en enlig sæl

Smuk og fin 
med skarpe kanter
minder den mig om Grønland

Det var en spøjs oplevelse -
landet
nye søskende
mødet med sider af min næsten for mig ukendte far
bagvendt familieforøgelse 

Jeg har endnu ikke et klart billede af ham
og får det nok aldrig
hvilket er OK

Der anes dog et billede af et kontrastfyldt menneske
med mørke sider i sindet
men osse et handlende foretagsomt menneske

Min nysgerrighed skyldes 
min fantasifulde barndom
hvor fantasierne gik på den fraværende far
der nok kørte over indlandsisen på en hundeslæde
mens hans spiste guldkorn
(som vi sendte derop)

Det var faktisk et ganske positivt billede
og jeg følte mere stolthed end savn
efter denne fraværende far
som jeg selv kunne 'tilberede' i mine historier

Først som voksen bredte savnet sig
efter oplevelsen af 'begrebet FAR' mere end den konkrete

Selv idag kan jeg mærke et stik
når andre kvinder beretter om deres FAR
og forholdet  til ham

Nu kan jeg se hvad en FAR er
eller kunne være





2 kommentarer:

  1. Kære Tove mange tak for dine tanker. Dem sætter jeg meget stor pris på fordi de er så forståelige og ærlige.. Alle børn har krav på at vide mest muligt om deres far. Og det har du fået mulighed for ved dine nye søskende..Det er så dejligt for dig at kunne hente den viden og jeg glæder mig på dine vegne. jeg har selv været så heldig at have begge mine forældre indtil jeg var blevet voksen .. KH Henrik B.

    SvarSlet
  2. Tak for dine ord Henrik .... jeg blir glad hvergang du kommenterer ;-)

    SvarSlet