mandag den 18. februar 2013

Bag duggede ruder .... eller lidt om Kreativitet som medicin


Alt dette Parkinson-halløj er stadig uklart for mig.
Trods det nu er over 2 år siden jeg fik diagnosen. 
Jeg kan ikke forbinde som jeg har det med virkning af eller manglende virkning af medicin,

Jeg går og venter .... ved dog ikke rigtig på hvad.
Er puttet i en kasse hvor etiketten er udenpå mens jeg er indeni og ikke ved helt hvad der står. Under overskriften. Det med småt.

Der er kontrol ca hvert ½ år, når ikke tiden rykkes som nu så der næsten går 1 år.
Det er ret så længe at gå og være i tvivl.

I dag ringede jeg til daghospitalet.
Det har jeg taget meget langt tilløb til fordi det er svært at forklare sig i en tlf.
Især da jeg stadig er fuld af angst for at 'blive skældt ud'. 

Jo jeg VED godt det ikke sker.
Selvom jeg er rationel
er min hjerne irrationel
og forventer farer hvor ingen er.

Det er en en daglig diskussion mellem de 2 

rationel kontra irrationel
fornuft kontra 'fantasi'
forstand kontra følelser

forskelligt er det hvem der vinder

Denne indre kamp er besværlig
Jeg må være årvågen for ikke at lytte for meget til kun den ene side
Ikke blive forført af følelserne 
heller ikke overhøre dem pga forstandens brægen

Det der kan 'lukke' af for tankerne
er KREATIVITET
Det at lade mig opsluge af noget skabende
give slip på forventninger til et perfekt produkt
og bare lade det flyde ud gennem hænderne

Det har længe undret mig denne nærmest besættelse af at 'skabe'
Af at komme ind i en mental tilstand af FLOW
hvor både fornufttens og følelsernes stemmer forstummer og kun den rene væren er.

Jeg betragter mig ikke som den store kunstner
så det er ikke derfor.

Jeg oplever det som en bekræftelse af hvad jeg har arbejdet efter og nærmest prædiket
i min tid som lærer og leder

At KREATIVITET heler sindet

I min verden er alle kreative
det handler bare om at slippe forventningerne
til produktet 
(lettere sagt end gjort)
og nyde processen

Som underviser så jeg det som min rolle at bane vej gennem mange års produktfixering
ind til det legende barn 
der ikke vurderer legen på produktet
men på oplevelsen undervejs
hvis der overhovedet er en vurdering

Det lyder så nemt
dette at giver slip
men stadigvæk henfalder jeg selv til at vurdere mine  'produkter' og kassere det pga af tidens normer, egen kritiske øje, forventninger til egen kunnen

Så er det jeg må minde mig om
at hvorfor jeg 'skaber'
ikke fordi jeg er eller skal være kunstner
men fordi det er 

MIN MEDICIN 

Den må indtages dagligt i store doser

Tlf samtalen idag resulterede i en lille medicinøgning

af den i tabletform og ringe tilbage om 2 uger
er noteret.



2 kommentarer:

  1. Tak for at dele dine overvejelser og erfaringer. Det var rigtig spændende at læse. At "bruge" kreativiteten sådan. Med en bevidsthed og alligevel også fordi, du "bare" ikke kan lade være. Meget spændende !

    SvarSlet
  2. Selv tak Miri glæder mig til du kommer <3

    SvarSlet