mandag den 3. september 2007

Hjernesvinding og Hjernevinding

Min største skræk er at miste mine mentale evner.

Livet med Svigerfar, der langsomt forsvandt ind i sin egen verden står for mig som gyseligt. Især i begyndelsen da han indimellem var klar og var bevidst om sit eget mentale forfald. Senere virkede det ikke som om han bemærkede det. Men ved vi det?
Det var nok (?) mest smertefuld for Svigermor, børn og børnebørn. Der kendte og elskede ham. Som så ham svinde hen - ikke legemligt, men mentalt. En stærk mand.
Selvfølgelig er det Alzheimer jeg taler om. En grufuld sygdom. Til sidst er døden en kærkommen ven.

Nej - jeg har IKKE Alzheimer. Men min tidligere skarphed er forsvunden - med depressionerne. Tankevirksomhed er besværliggjort. Og for første gang kan jeg fysisk MÆRKE min hjerne når jeg forsøger at tænke en tanke til ende. Hjernen nærmest brænder på overfladen. Ordene forsvinder for mig. Som taget ud af min mund. Læsning besværliggøres - især når det drejer sig om officielle breve i et fagsprog, men også ganske almindelig skønlitterær tekst. Tidligere åd jeg en bog på en eller to dage. Nu holder bøgerne op til 2 uger eller mere. Ganske økonomisk - men ski... irriterende!
Hvor jeg før havde overblik og kunne jonglere med mange (sproglige) bolde af gangen, ping-ponge med ord og gerninger, må jeg be om ro, lade sproget komme til mig - ord for ord, mens jeg holder mig i ro og ikke presser på.
OK det er en god træning .... ja i hvad? Her svigter mit normale positive livssyn mig ... for HVAD skal det gøre godt for? Jeg synes det er SKRÆMMENDE.
Dog kan jeg se at min erfaring i Meditation, min viden om FLOW kommer mig til gode. At kunne GIVE SLIP og LADE KOMME gavner min tankevirksomhed.
I det øjeblik jeg IKKE søger et ord kommer det ofte til mig.

Jeg har iværksat et HJERNETRÆNINGSPROGRAM - tilpas afvekslende - med stimulation af alle hjernes centre i håb om at det må gi lidt ekstra Hjernemuskler. Det er ikke skemalagt, som et fysisk program, men mere *gode vaner* for et godt Hjerneliv.
Jeg :
- læser krimier på engelsk
- laver Sodukoer
- gætter krydsord - Quizz'er - Hvem Hvad Hvor
- synger til Cd-érne - Four Jacks - hvor jeg kender sangene, eller Giro 413
- hører P4 - Danmarksruten (jeg kan ikke lige huske hvad det hedder =
quizzprogram 13-14)
- hører Opera
- strikker - lette mønstre - pt mest sokker
- strikker indimellem lidt sværere mønstre - og gerne på engelsk
- mediterer - når jeg har den fysiske ro til det - iøvrigt betragter jeg strikning
som meditativt
- maler akryl eller tegner
- blogger
- gåture

Gad vide om det hjælper? ;-)
Gad vide om det virker?

Det er et GODT liv.

Dagens ORD:
Hvad udad tabes må indad vindes ;-)

6 kommentarer:

  1. Allerførst tak for det rosende reklamespot. Det varmer.

    Alzheimer er grim, men nok mest for dem, der er vidner til, at den ramte mere og mere bliver fuldbåren borger i anden og ukendt verden. Hvordan det nye univers er, ved jeg logisk nok ikke, men jeg tror, det alt i alt er baseret på frafiltrerede positive episoder hentet fra for længe siden i den virkelige verden. Episoder som så på mere eller mindre kringlet vis bearbejdes til en ny virkelighed.

    Held og lykke med det forestående gymnastikprogram: Hjerne stræk, hjerne bøj og så forresten pøj, pøj og pøj.

    PS I nærmeste fremtid lægger jeg et sødt rimeri netop om demens ud på min blog!

    SvarSlet
  2. Lidt input til dit positive livssyn.
    Jeg tror du træner i tålmodighed.
    Ikke som i evnen til at kunne vente, men som den dyd det er; at have modet til at turde tåle.
    Og, mennesker med mange dyder er rige bekendtskaber. Jeg sætte pris på dit her gennem dine skriverier.

    SvarSlet
  3. Tak til både Rimkogeren og til Charlotte for de søde ord.
    Tak skal I ha'
    Forøvrigt har jeg fundet min "Kærlighed" ;-)
    Mere om det senere på ugen.

    SvarSlet
  4. Det du har gang i, virker garanteret - for det handler jo også om nydelse og livsglæde. Og det kan der ikke gøres for meget i - hvis du spørger mig :-).
    Kender så godt det, du beskriver. Har selv været der. Men hvad der kom med depressionen, forsvinder igen. Du vil få din skarphed igen - lige nu er det bare noget andet, der skal klares. Tingene er jo sjældent 'status quo' - alting er for en tid. Din positive indstilling er guld værd.
    KH Gitte B

    SvarSlet
  5. Ihhh altså TAK Gitte - det er rart at høre at det kan blive godt igen. Selvom man både håber og tror er man (læs jeg) jo ikke sikker. Og både psyk-iater og -olog siger jo ikke stalfast - du bli'r helt OK igen. Og hvor skulle de osse vide det fra?
    Derfor tak for din erfaring - at du deler den med mig.
    KH Siffe

    SvarSlet
  6. Årh - det var skam så lidt, Siffe. Jeg har kæmpet med et par store depressioner i min tid - det er ingen hemmelighed. Af samme grund har jeg det som om, jeg har levet 2 liv i 1. For der er så grænseløs stor forskel på før og efter. Man bliver klogere, stærkere, sundere osv. Og du har da alle odds med dig - din holdning er ALT.
    KH Gitte B

    SvarSlet