fredag den 16. maj 2008

Det går nedad bakke!

I dag er gået med at *rydde op* efter Orkanen/Hvirvelvinden der var forbi her i torsdags. Det er nu rart at ku finde sine ting igen - især værktøjet. Nu er da endda osse blevet plads til lidt mere garn-af-det-gode i Garagen! Der skal jo heller ikke blive for tomt vel?
Og hvis benzinpriserne stiger så er det jo med at ha' nok garn hjemme - så jeg hamstrer ;-)
Eller - vedligeholder laster!

Ellers er der mest fokus på kosten. Jeg har ikke den store sukkertrang - det kommer sådan mere i pludselige sug - men går hurtigt over. Energi er der osse mere af.

Det koster at ændre kost. Men jeg tror nu det kan betale sig. I dag kom min blender. Sådan een har jeg aldrig haft. Min 19 år gamle Braun Foodprocessor gik tabt ved flytningen - men den har velt osse tjent sin værnepligt.
Jeg købte min Phillips Blender på Pixmania. Det tog lidt lang tid før jeg fik den - men den er vist pengene værd. Den er på 600W og har frugtindsats så frugtkødet sies fra. Den kan knuse is og (måske<) osse sesam- og hørfrø. I dag har den lavet mig vidunderlig grape*smoothi* - hader det ord, men hvad hedder det på dansk? 'Smattede grape'? ;-)
Det er rart at få rigtig mad. Jeg har levet af sukker, rå havregryn, solsikkekerner og 0,1%yougurt.
Idag var det hirsegrød med frugt og mandler samt irørt valleprotein og drys af knuste hørfrø. Frokost var den der Grapesmoothie med hørfrøolie og lecitingranulat (som omdannes til serotonin - det stof hjernen mangler ved depression). Til aften laksesteaks med fine ærter og spinat. Mellemmåltid rosiner, mandler og hasselnødder.
Det er lidt meget at holde styr på for det er jo nye vaner. Og jeg skal endnu bruge meget energi til at fokusere og huske - men det er jo bare til det bliver - ja - Vaner! Jeg følger i Bogen slavisk, men tager det jeg kan bruge. Såsom at udradere sukker og usunde fødevarer. Jeg vil osse prøve at undvære mælkeprodukter - når jeg har brugt al Valleproteinen jeg havde fået købt inden jeg fik tænkt mig om. Valle = mælkerest ;-)
Mange af de anbefalede kosttilskud er hamrende dyre og usandlynlige svære at opdrive. Jeg har taget det der lå lige for og forsætter så med min Multivitamin. Lidt har vel osse ret. Hvis jeg får behov for mere må jeg så supplere. Jeg gider ikke tage noget jeg ikke ved hvad er godt for.

Bogen er noget forvirrende på nogle områder. Den er ikke nem at følge og ikke konsekvent i sin opstilling. Det irriterer mig at en usund ugekostplan er skrevet helt ud på samme farve sider som de ugeplaner der skal følges. Det er da ulogisk og jeg regner det for en fejl. Fordi jeg kommer til at læse den hvergang jeg åbner bogen!
Nogle gange er tilskuddene ikke forklaret fuldt ud men bare: spis det og det - det hjælper på dit og dat. Jeg vil nu gerne vide at tryptofan er en aminosyre, at det er et af forstofferne til serotoninproduktionen i hjernen osv. Og hvorfor er det lige jeg skal æde al det broccoli? (jeg er da heller ikke startet på det endnu).

Meget af det er gammel viden og jeg har bøger der underbygger den. Bl. a. SukkerBomben af Bittin Jonson. Svensk forfatter som beskriver netop sukkerfølsomhed utrolig godt.
Men det kan nu osse være mig der ikke kan læse indenad.

Nå men jeg har det godt - og det er vel det vigtigste ;-)

Jeg bliver ved med at finde rester af 'usund' mad i skabene. Rugbrød, fin pasta, kærgården røg ud i dag. Nu tror jeg at der skulle være ryddet ud og istedet er der sunde råvarer.

Den berømte pil på Sladrehanken(læs Vægten) bevæger sig nu med hasteskridt den rette vej. Så 'Det går ned ad bakke!' - som Teenageren ville sige.

4 kommentarer:

  1. Bravo ! Det er da er skulderklap til dig selv :-)
    Du trives med den kostomlægning, det var dejligt at høre.

    SvarSlet
  2. HEj Siffe
    Hvor er det sejt gået. Jeg er også gået igang med at lægge min kost om, så jeg ikke får sukke, mælk og gluten. Jeg giver dig ret der er meget at holde styr på.

    Merete

    SvarSlet
  3. Må jeg låne hende?

    SvarSlet
  4. Miri - ja selv om det er et stor arbejde er det det værd ;-)

    Merete - jamen det er da rart vi er 2 i processen - hep, hep -

    Rodehoved - jeg tror jeg vil anbefale dig at finde din egen Hvirvelvind ;-) - min skulle jo gerne holde laang tid endnu - mest til hygge og snakke mm.

    KH Siffe

    SvarSlet