onsdag den 22. april 2009

ABC i ord og billeder ...... Geocaching...

Vi er nået til G.

Så det kan passende blive om den nye DILLE på Planeten.

Som den TEENAGER jeg jo er (hmmm), afprøver jeg nye fritidsaktiviteter og Hobbies.

GEOCACHING er ordet.

Endnu absolut på begynderplanet.
Først kigge lidt på nettet - Hvad er det? Er det noget for mig? Kan jeg finde ud af det? Er det dyrt?....besværligt?.... umuligt?

.... det lod til det alligevel lokkede så meget at jeg besluttede mig for at anskaffe en HÅNDHOLDT GPS i går. Min mobil er nemlig af den gamle art der ikke indeholder en sådan.
Jeg havde undersøgt marked grundigt - syntes jeg - og tog på hjemturen fra KBH indenom KvivklyX, Isenkræmmeren og ElGiganten. Jeg ville gerne holde GPS'en i hånden for at vide hvad jeg fik. Men ingen af disse steder lå inde med en HÅNDHOLDT gps. Men sidstnævnte henviste mig til en fiskeri og jagtbutik - som viste sig at skulle lukke på lørdag og derfor solgt GPS til ½ pris. Så jeg fik en absolut god een for 700 kr.
( Da min anden *hobby* - strik - jo 'kun' kræver garn og pinde, så mente jeg nok jeg kunne ofre lidt på GPS*en.)

Hvad går det ud på?
Jo rundt omkring i landet (og verden) er gemt små skatte i f.eks tupperwearbøtter. *Skatte* - er det jo ikke, men små ting uden synderlig værdi, der kan være i en lille æske. Derudover ofte papir og blyant til at notere sig selv på som finder inden man ligger den tilbage samme sted igen. Har man lyst kan man bytte en af sine egen små ting med een fra æsken.

Disse *skatte* er afmærket på googlemaps på hjemmesiden geocach.com/dk . Her finder man også en - (for mig ikke særlig vejledende) - vejledning.
Her kan man også se kort over diverse skjulte *skatte* med forskellig sværhedsgrad.
Ofte er der ved den enkelte *skat* en beskrivelse, samt et hint i form af en let (eller sværere) gåde, og måske billeder af området.
Inden man drager afsted har man fundet koordinaterne på en *skat* og tastet den ind på sin gps/tlf. På den måde kan man se når man er kommet rette sted.

Og derefter er det så BARE at lede ...... ;-)

I går aftes sad jeg så og legede med min nye GPS og fik øvet mig i brugen. Nok til at forsøge mig for første gang i dag - dog med hjælp af Sønnen. ;-)

Vi havde dog ikke heldet med os - men selvom han i begyndelsen trak på smilebåndet ad MORs nye påfund blev han dog hurtigt grebet og søgte ihærdigt.

Ærgeligt den slags ikke fandtes da drengene var små - lige en leg for aktive unger, sammen med mor eller far.

For mig bliver det en sjov og anderledes måde at komme ud i naturen på og samtidig få lidt motion .... så jeg forhåbentlig kan leve 3 år mere end jeg ellers ville! Og jeg iøvrigt spiser sundt og ikke ryger. 2 out of 3 aint bad!

3 kommentarer:

  1. Hvor er det herligt at følge alle dine nye tiltag/møder med livets udfordringer...

    Kram sendes dig fra midtlolland :-D

    SvarSlet
  2. Hej Siffe
    Det er en herlig hobby. Vi geocacher o.s.v og har gjort det i lidt over 1 år.
    Hvis du har brug for en til at undevis jer, siger du bare til. Jeg kommer gerne en tur til Tuse Næs.
    Merete

    SvarSlet
  3. Denne hobbyen høres utrolig artig ut. Det er jo sport og lek på en gang! Vi har GPS, så dette er noe hele familien kan være med på.
    Interssant og flott innlegg:)

    SvarSlet