lørdag den 6. juni 2009

Alt godt i Baghaven!


I går var det Katte-fødsel - I dag er der visit i baghaven.

Denne gang af de absolut rare.

Et Dådyr har trisset rundt i min eng, nippet af hængepilen, vandret rundt om huset ganske tæt på, snakket lidt med LilleLuii ..... Mine øjne vandrede ofte forbi TV'et og ud til min gæst.
Han (?) havde 2 små horn/gevir i panden.

Jeg har overhovedet ingen forstand på sådanne dyr..... opvokset som jeg er i en lejlighed. Og jeg kan ganske enkelt ikke huske om det hedder RÅ eller DÅ?
Og hvad er lige forskellen?
Det ene er vist en hun af den anden?
Eller hur.....?

6 kommentarer:

  1. Det må være en gave :-)
    Jeg kan ikke hjælpe..Kalder dem bare hjorte :-)

    SvarSlet
  2. Det hedder begge dele, rådyr er der flest af. Jeg plejer at kalde dem "rotter med gevir" siden de en smuk majmorgen for 2 år siden åd ALLE rosenknopper og nye skud på alle gårdspladsroserne!!Først kunne jeg ikke forstå hvad det var for insekter - roserne i baghaven fejlede jo ikke noget - men om aftenen kom forbryderne 2 stk. tilbage til åstedet!!Så jeg lider dem kun på afstand og på middagsbordet. god dag til dig!

    SvarSlet
  3. Tænk at sidde så tæt på naturen ;)
    Det må give nogle smukke oplevelser.
    Sikke et par oplevelser du har fået de sidste par dage, ikke dårligt.
    Yt.

    SvarSlet
  4. Miri - det er en daglig gave ;-)

    Lavendel - jeg for ud og så til roserne ..... de er der endnu ;-) til gengæld tror jeg den har nippet til en clematis .... men kun lidt så den er tilgivet .... som tak for min nydelse af dens ophold i haven....

    Kludemutter - ja det har været nogle*fulde>* dage ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet
  5. Det er rådyr, du har i haven

    Dådyr er større, det er dem der er store flokke af i Dyrehaven

    En rå er hun-dyret hos rådyr
    En då er hun-dyret hos dådyr

    Hannen hedder buk hos rådyr og hjort hos dådyr og det er kun hanner der har gevir

    SvarSlet
  6. FEDT!!! 'TAK for lærdommen .... så er det en BUK jeg har haft ... den havde et lille gevir .... nærmest 1½ tak.

    Tusind tak ... kære Anonym

    SvarSlet