tirsdag den 16. juni 2009

Gadgets .... tror jeg det hedder ????

Jeg har en (næsten ny) mp3 - afspiller.

En ganske sød lille lyserød een.
Købt fordi den synes nem, den er lyserød og hedder noget med ZEN.....

Altså kan den Zen-podcaste....

... og allerede her er jeg på glatis!
Mp3 - podcaste - er stadig nye begreber jeg ikke helt forstår-

Jeg kan godt downloade og lytte.
Men den lever altså sit eget liv.
Alle filerne kommer i 2 eksemplarer.

Måske er den programmeret til at tage hensyn til min forkrøblede hjerne?
Der skal ha alt et par gange ;-)

Arjj... nej ... vel?
Det er da FOR smart...
... men hvad der så sker ved jeg altså ikke.

Når jeg skal ha nyt å afspilleren, må jeg formatere den!
Hvilket i mit tidlige pc-liv var nærmest forbudt.
Men det er den eneste måde jeg kan slette og ligge nyt ind.

Og hvad en PODCAST er .... ved jeg ikke , men jeg får da noget på den, der hedder NeverNotKnitting! Hvor en meget glad amerikansk/engelsk kvinde taler meget hurtigt.

Nu vil jeg gå i seng og dobbelt-høre min netop download'ede bog fra dr.dk.
Med min yndlingsoplæser - Torben Sekov.

9 kommentarer:

  1. Derfor er iPods så gode (omend dyre), ford der bliver man holdt i hånden langt hen ad vejen. :o)

    "Podcast" er jo en form for radio, du kan hente og afspille/lytte til, når du selv vil. Fx hos DR's lydbøger skal du jo så klikke på det rette format (jeg kender ikke lige helt til fremgangsmåden for andre end iPod, men den er ikke så anderledes), og så får du downloadet filerne til din computer. Men alt dette ved du vel. *s*
    Det burde egentlig være i MP3-format med det samme?
    Det med at skulle formattere den hver gang må være en fejl evd afspilleren - det lyder meget som en bytter? Kan en af knægtene ikke lige kigge lidt nærmere på det?

    Torben Sekov....argh! han er faktisk en af dem, der kan få mit *** i kog, jeg undgår helst bøger, han har indtalt.

    SvarSlet
  2. Jeg har også et vældigt "døewe" hver gang jeg skal ha´det over på MP3éren, men det lykkes for det meste, men hvordan jeg gør det, kan jeg ikke forklare :)

    SvarSlet
  3. Bettina har afsløret det: Broadcast er bred-kastning af lydbølger over radio, altså radio-udsendelser, og PODcast er afledt af Apple's iPod. Pod betyder bl.a. frøkapsel, altså en dims med noget indeni og er også brugt for 15 år siden til dannelse af andre nye ord "APOD" alias Astronomical Picture Of the Day.

    En lydfil, som du har hentet til en MP3 afspiller, kan vel kun slettes, hvis du har et eller andet "styresystem" på afspilleren, og det har man jo ikke.

    Jeg kan ikke lige gennemskue, hvad det er du er ude i, men jeg ville ikke bekymre mig for meget, hvis du ved at omformatere kan slette og lægge igen. Måske er den ene af de to filer en "metafil" med spilleoplysninger, fx. hvad programmet eller sangen eller hvad det nu er. hedder.

    SvarSlet
  4. Det er "sjovt" så forskellige vi kan være - jeg kan slet ikke holde Torben Sekov ud :)

    SvarSlet
  5. Det er ikke helt rigtigt, hvad Donald skriver ang. styresystem og formattering; Mine børn har hver ordinære mp3-afspillere, og de er formatteret i Windows, de figurerer som eksterne drev, når de er tilsluttet computeren, og de fungerer sådan, dvs man kan trække og slippe filer derover, slette helt almindeligt osv. - for den sags skyld kunne de også bruges som USB-sticks.

    SvarSlet
  6. Kære Alle

    TAK for jeres kommentarer.

    Jeg kan tydelig fornemme at jeg ikke fatter en dyt ;-) og Bettina og Donald -- jeg er allerede tabt bag en vogn men forsøger at forstå. Jeg tror min er en udelukkende mp3. Men jeg KAN ikke slette enkelte filer. Kun formatere hele dimsen. Til gengæld gør den så selv det at den *henter* mere fra computeren end jeg beder om. Jeg tror den er så avanceret at den overgår min forstand ;-)

    Hvad Torben Sekov angår - ja så er det spøjst så forskellig man er mht stemmer og deres påvirkning af een. Jeg har det ikke godt med Betty Glosted f.eks.


    Lige nu har jeg masser på mp3'eren så jeg lader den hvile i fred til næste gang ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet
  7. Kære Donald og Bettina

    Jeg synes nu det er ganske spændende at høre hvordan de forskellige ord og begreber kommer fra - jeg er jo gammel sproglærer (dansk og fremmedsprog).

    Den med frøkapslen er jo meget fortællende - og det med pod-cast.

    TAK for det ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet
  8. PS: Min zen mp3 virker også som et eksternt drev og kan slettes og tilføjes som jeg lyster :)

    SvarSlet
  9. Jamen Helle hvordan gør du dog?

    Hmmm måske er det mig der vil gøre tingene for *indviklet* hvis jeg nu bare lader den optage hvad den vil så kan jeg undgå at høre bogen dobbelt ;-)

    Bare en tanke ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet