fredag den 4. september 2009

STRIKKEFRONTEN: ....En HAP, flere HAP'ser

Tja måske er det ikke heeelt sprogligt korrekt, men I forstår vel hvad jeg mener? ;-)

For år siden begyndte jeg på halve og hele Kongeriger, Prinsesvøb og lignende, men fik ikke færdiggjort nogle ..... Først da jeg fik fat i BOGEN ... fra Heirloom knitting om Shetland Hap Shawl ...Then and now.....kom der mening i galskaben. Jeg fik fat i idéen bag mønstret og er nu facineret af dets enkelhed.

Og så kom der HAP's på pindene!

Det grønne er et halvt HAP i en meleret lækkert merinould fra Markno købt for år tilbage som kit. Der gik kludder i inderborten - og det kom i Strikke-krogen hvor det har lagt lige siden.'

Ligeledes med det HELE kongerige - midten gik hurtig - kludder i borten og dermed lagt tilside.
Strikkes i Regia-Silk. Pind 4 mm. Også købt som KIT hos Markno.


Men så fik jeg fat i bogen og så går det hurtigt ;-)

Et stort hverdagssjal bliver strikket i Kauni i natur og lyserød. P 4,5 mm. Inderborten er Old Shell 6 huller, 8 rækker og farvemønstret kaldes Piping Stripes. Yderborten er Traditionel Peaked Edging.


Som Benthe fra Rokkeriget d. 19o809 - vil jeg fremover kalde den type sjaler og tæpper for deres rette navn. Nemlig Shetland Hap Shawl! Pådansk Hap Sjal!

Jeg kan absolut anbefale BOGEN .... den er grundig og fyldt med historiske detaljer ... som jeg elsker at læse om. Desuden er IDÈEN bag sjalerne beskrevet grundigt med små enkle tjekpoints som gør det nem at strikke.
Marknos opskrifter er lavet så man læser pind for pind. For nogle er det godt. Men på den anden måde kan een som jeg SE hvor jeg er og er dermed uafhængig af opskriften.

4 kommentarer:

  1. De er rigtigt flotte og meget meget forskellige. Held og lykke med dem. jeg har også strikket et enkelt og overvejer kraftigt at strikke et halvt kongerige

    SvarSlet
  2. Kære Karin ...Det kan skarpt anbefales ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet
  3. Hej søde,
    Lækre sjaler og bogen må helt sikkert være et hit, jeg vil også invistere i en sådan.
    Pas på dig - glæder mig til vi snart ses!
    Stort knus
    Jane

    SvarSlet
  4. Ja den er et hit!
    Glæder mig også til Svendborg;-)

    KH Siffe

    SvarSlet