mandag den 23. november 2009

Store Legedag!... eller lidt om PENSIONISTCHOCK.

I dag går jeg på *arbejde*.
Dvs jeg *leger* det bare.

I weekenden hørte jeg om et-for mig - nyt udtryk.
Nemlig PENSIONISTCHOCK.
Når man fra den ene dag til den anden stopper på arbejdet.
Det viser sig at være bedre at trappe gradvist ned ... hvis man altså trives med at arbejde.

Og det gjorde jeg.
Så meget at det var en stor del af min identitet.
Mit arbejdsliv har altid været centreret om at hjælpe andre.
(Hvilket nok har været medvirkende til nedturen.)
Endvidere havde jeg tanker om selvstændig virksomhed med arbejde udover pensionsalderen.
Som jo lå MANGE år frem i tiden - da jeg som 50-årig *fik* min arbejdsskade = OVERFALDET!

Nu er jeg så vågnet som 55-årig
- som en fed! fyret Førtidspensionist med tendens til depressioner(pænt sagt).
Og DET er kort sagt et chock! Pensionist eller ej.

Hvad er det så lige man (læs JEG) gør?

Jeg har tendens til at hænge fast i STRIKKESTOLEN.
Og jeg takker STRIK for at ha fået mig helskindet gennem mine depressioner.
Og for at have en færdighed der lå gemt i mine hænder, således de kunne strikke uden brug af hjerne. Jeg tror ikke jeg kunne ha LÆRT det da jeg havde brug for det.

Men det gør osse at det er trygt og NEMT at blive siddende - hele dage.
Og jeg ER jo kun 55 ;-) - så livet skal velindeholde andet og mere?

Der ligger stadig et LIV og venter på at blive levet.
Uden arbejde - forstået som *at være ansat*; *at være forpligtet* - overfor andre end bare mig selv.

Og at fungere uden netop denne forpligtigelse overfor andre er noget jeg skal lære.

Så i dag vil jeg LEGE at jeg går på job.
På Biblioteket.
Jeg vil kigge i STRIKKEBØGER!
Jeg har gjort frokost parat.
Sat vækkeuret.
Allerede gjort mig i stand og drukket morgenkaffe.
Nu vil jeg begive mig afsted.

Så må vi se om det holder - bare en gang imellem ;-)

HAV EN GOD MANDAG

5 kommentarer:

  1. Tak, og i lige måde.

    Jeg håber du finder spændende bøger - måske du endda kan sætte pris på stedets stilhed(?).

    SvarSlet
  2. Der er mange sandheder i det du fortæller. Bla om at forpligte sig overfor andre..
    Håber du får en rigtig dejlig dag :-)

    SvarSlet
  3. Det er et godt indlæg, som viser hvor vigtigt det er at have en hobby. Det er lige meget hvad det er. Om man stikker, læser bøger, samler frimærker eller spiller blokfløjte. Bare man har en hobby....

    Jeg kan godt forstå at nogen får Pensionistchok - jeg ville bare ønske, at de forstod hvorfor! Det er saftsusme vigtigt at have en hobby eller en interesse ved siden af jobbet.

    SvarSlet
  4. God arbejdslyst, Siffe :-D

    SvarSlet
  5. TAK for jeres søde kommentarer ;-)
    ... det hjælper på arbejdsglæden!

    KH Siffe

    SvarSlet