lørdag den 4. september 2010

VANER – bliver til over tid….

I går var jeg til svømning. Det er nu en VANE. Også i min hjerne.

Hver fredag efter 3. I starten som en pligt. SKULLE svømme 10 baner. Det afholdt mig ofte fra at komme afsted. Så satte jeg som succeskriterie at *komme afsted*. Kom jeg så kun i bad – ja så var det ok. Det var i vinters da frosten havde lukket udebadet her på Planeten. Så jeg begyndte på svømningen i januar i år. I Juli var hallen lukket og jeg var urolig for om min *vane* nu blev afvænnet. Men næhh nej … jeg kom igang igen i august –  dog afbrudt af lægebesøg.

Nu nyder jeg den ugentlige tur. Jeg svømmer ikke, men laver et hjemmekomponeret Vand-aerobic program inspireret af Gudum Livsstilshøjskole. Jeg bruger 2 mindre bolde som jeg laver styrketræning med i det varme bassin. Jeg laver afspænding og strækkeøvelser. Slutter ofte af med saunabesøg.

Hver mandag går jeg i motionscenter.

Jeg startede i august med store forventninger om næsten daglige besøg eller dog 3-5 gange pr uge.

Her fik jeg et let program for balance og koordination. Igen er målet at komme afsted den ene gang om ugen. Tidligere så jeg det som nederlag ikke at nå 2-3 gange. Men efter at ha sat overliggeren ned til 1 gang ja så kommer jeg afsted. Hvis der ramler andre aftaler ind mandag og fredag ja så er det ok at springe motionen over – hvis det altsp er uudsættelige aftaler såsom Neurolog, MR-scanning o.l. Jeg øver mig på at sige NEJ til sønner og veninder hvis de vil noget disse dage. Det er svært ikke bare at sige JO til dem, for i princippet kan jeg jo tage afsted til motion alle dage.

Næste mål er at fastholde disse 2 træninger hver uge for derefterat komme endnu en træning på.

Jeg vil gerne gå til ridning. Eller i det mindste afklare om det er noget for mig. Ridning træner netop det Mrs. Parkinson har brug for. Så hvis jeg kan finde mig til rette på en rideskole ja så vil det være godt. Foreløbig søger jeg information på nettet og er faldet for Algestrup SportsRideklub nær Holbæk. Så første skridt er taget. Næste skridt: – at fange dem på telefonen.

Men vaner er svære at opbygge og kræver, ro, rytme og overskud  til at gøre det samme på den samme tid i lang tid. Og jeg kan ikke andet disse dage. Så det er et AKTIVT valg – at prioritere mig selv, sige fra, huske dagene ….

Ingen kommentarer:

Send en kommentar