onsdag den 27. februar 2013

Der dukker af disen ...... eller en erindringsrække ... ;-)



Morgen
på Planeten
indhyllet i kold dis



Morgenturen er kold



Sammen med mig er Molly
snuser lykkeligt frosten ind




Her er stille stille stille


... og alligevel ikke

lyde trænger gennem disen


Fugle lyde
småsnakken
skræppen
svanevinger



Jeg ser dem ikke
de ser ikke mig
så de flyver ganske tæt forbi mig



i stilheden hører jeg
andre lyde

en stemme fra engang




min morfar 
der bryder ud i en sang
med sin stolte distinkte stemme
mens han slår ud med armen
og synger



"Der dukker af disen 
hvor fædrene jord ...
med åser og agre og eng.
Med ryggen mod syd og med tåen mod nord
den redte bag sander sin seng.
Dog ej for at sove retfærdiges søvn,
thi sjældent er landet i ro,
men stormene går,
og brændingen slår
på kysten med djærveste kno.


Hvad var vel i verden det fattige liv
med al dets fortærende tant,
om ikke en plet med en dal og lidt siv
vort hjerte i skælvinger bandt!
Om ikke vi drog fra det yderste hav
for bøjet og rynket at stå
og høre de kluk,
de mindernes suk
fra bækken, vi kyssed som små!
Jeppe Åkjær
"

Jeg lader ham synge
men jeg går hjem
gennem disen

og lader en erindringsrække
fortone sig i en dejlig dag

5 kommentarer:

  1. Smuk vandring sammen med dig og Morfar

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte faktisk på dit billede af lilledig der ser på blomster med din morfar

      Slet
  2. Smukt med smukt på !
    :)
    Glæder mig til at gå den tur med dig, engang :)

    SvarSlet
  3. Den er smuk Miri og ganske kort :-)

    SvarSlet
  4. ... og jeg glæder mig osse til næste gang du lander på Planeten

    SvarSlet