mandag den 6. oktober 2008

Kineseren

Netop afsluttet Lydbogen: Kineseren af Henning Mankell

Og den må genhøres. Min opmærksomhed svandt hen da den slet ikke var som jeg forventede. Her havde jeg gået og glædet mig til en klassisk krimi a la Wallander-typen. Men nej. Den begynder da som en sådan men spreder sig så ud til snart sagt alle kontinenter over flere århundreder.
Ikke at dette er skidt. Mankell har tidligere i sine Wallander-bøger bevæget sig fermt bl.a. til Sydafrika - men slet ikke i disse mængder som i Kineseren.
At der kommer lidt om Kina ind havde jeg dog forventet, men mest som en enkelt kineser i Sveriges undergrund.
Når nu det er sagt - så kan jeg ikke rose den nok. At mine forventninger var anderledes gør ikke bogen ringere. Og jeg glæder mig nu utrolig meget til genhøret - da forventningerne nu er på plads.
Han skriver som vanligt fængende. Hans personbeskrivelser er troværdige ligeledes hans hændelsesforløb. Jo de er da kringlede men det skal en god krimi jo være. Utænkelige for andre, men ikke uladesiggørlige.
Det er svært at skrive om en bog hvor halvdelen er gået lige gennem hovedet - så måske vender jeg tilbage igen når genhøret er sket.

Men jeg fortryder nu ikke købet. Og det siger meget!

Rent teknisk viste det sig *umuligt* at overføre bogen til iPod. Jo den kunne da godt komme derover, men afspilningen skete derefter helt tilfældigt. Og jeg tror det er fordi bogen er indtalt som musikfil på ca 12 CD'er. Og ved overspilning til mp3-fil er filnavnene ikke ændret - så min iPod afspiller efter andre numre end ment. Hmmm... forkert beskrevet ... måske nogen fatter hvad der er sket ... det virkede ikke uanset hvad jeg gjorde ved iPod'en,Pc'eren . Så jeg måtte høre den via pc'eren. Dvs hvergang jeg forlod stuen røg der lige et pat særninger eller 2. Det hjalp jo heller ikke på forståelsen eller koncentrationen.

Nu vil jeg forsøge med en anden lydbog for at se om min gamle iPod svigter eller om det er Kineseren!

12 kommentarer:

  1. Hej Siffe,
    Jeg har ikke været så flittig til at kommentere på det sidste, men jeg følger trofast med :-)

    Downloads fra f.eks. www.netlydbog.dk kan ikke afspilles fra iPod, jeg er selv stødt ind i problemet og overvejer nu at købe en billig mp3-afspiller til lydbogs-formål.

    Jeg æææælsker Henning Mankells bøger, men er af en eller anden grund gået udenom Kineseren, men det behøver jeg altså ikke længere?! Kender du forfatterne Roslund & Hellström? De skriv
    er altså også fantastisk!
    KH Julie

    SvarSlet
  2. Kære Julie ---- læs bare uden kommentar som dog modtages med tak ;-)
    Nu kan jeg jo godt afspille de andre af mine mp3-lydbøger korrekt på iPod'en det er kun denne der er problemer med.
    KH SIFFE-der straks kaster sig ind og googler Roslund&Hellström
    TAK skal du ha'

    SvarSlet
  3. Hej!

    Hvis jeg skal ligge en lydbog fra CD over på min MP3 kopierer jeg CD-erne via Windows Media Player OG jeg navngiver hver CD: Kineseren 1 osv.

    Derefter laver jeg en playliste (også i Windows Media Player) og trækker playlisten over til synkronisering og så kører det fint derudaf på min MP3 afspiller :-)

    Det lyder lidt indviklet, men det er det ikke, når man lige har prøvet det - nogle gange :-)

    Har forøvrigt også hørt Kineseren, som er min første Henning Mankel. Det var ikke lige, hvad jeg havde forventet, men jeg blev grebet af den og skal da have hørt flere Henning Mankel bøger.

    SvarSlet
  4. Hej Mette
    Tak for din forklaring som jeg forstår ganske fint. Men min *bog* er på mp3 og er således kun en enkelt cd - jeg kan ikke rigtig forklare problemet ;-)
    Nu sætter jeg den på dvd-afspilleren - så kan jeg bar skrue højt op når jeg går rundt ;-)
    Mankells andre bøger kan anbefales rigtig meget - jeg har bare ikke fundet dem på mp3 - desværre
    KH Siffe

    SvarSlet
  5. Hm, ja når jeg er så heldig at finde bøger som MP3 (ikke så lidt nemmere), så kopierer jeg dem over på computeren, inden jeg kopierer dem videre på afspilleren. Kan dog ikke lige huske, hvorfor jeg fik besked på at gøre det sådan?
    KH
    Mette

    SvarSlet
  6. Kære Mette
    Tak for ordene
    Det er osse min normale måde at få bogen videre ... det lykkedes bare ikke med denne bog Kineseren.
    Lige nu hører jeg på Dvd'en ... og kan skrue HØJT op

    KH Siffe

    SvarSlet
  7. Hej Siffe,
    Måske går den galt med id3-tags i MP3-filerne. Jeg har aldrig hørt om dine problemer med iPod'en og MP3'filer.
    Den kan ændres med en række forskellige programmer, jeg har fundet en dansk tråd i et forum om sagen, men man kan google sig til hjælp flere steder fra: http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=13&tid=410246

    SvarSlet
  8. Hej Bettina
    Tak for din hjælp .... jeg har været inde og kigge ... vil se lidt nærmere i morgen. Men hvad googler du på sådan et problem?
    KH Siffe

    SvarSlet
  9. Hej Siffe,

    Ja, altså i dette tilfælde skal man jo så kende til id3-tags, for at kunne google på det. :o) Jeg har ofte lavet musikfiler om til MP3 og omvendt og i den proces ændret disse id3-tags. Man kan kalde det filens egne oplysninger om, hvad det, den indeholder, hedder, hvorimod filnavnet bare er det, du direkte kan sidde og læse dig til "udvendigt på kassen".

    SvarSlet
  10. Ja jeg tænkte nok der var en hage ved Bettina ... tak for din forklaring, jeg ved nemlig intet om sådanne tags/navne eller slig.
    KH Siffe

    SvarSlet
  11. Siffe, se lige denne artikel:
    http://politiken.dk/tjek/digitalt/article583113.ece

    SvarSlet
  12. Jeg har ikke haft nogen problemer med rækkefølgen af Mankell-lydbogen som mp3-filer, men prøv følgende hvis du vil forsøge at lægge lydbogen over på iPod:

    1) Læg cd’en i computeren.
    2) Åbn "denne computer" og find cd'en med lydbogen og kopier derefter
    alle lydfilerne til en ny mappe (enten på skrivebordet eller i mappen "iTunes Music", den ligger oftest under dokumenter/musik/iTunes). Du kan fx navngive den nye mappe med bogens titel.
    3) Åbn derefter programmet iTunes.
    4) Vælg "Filer" i menuen øverst og vælg "Føj mappe til biblioteket".
    5) Der kommer en dialogboks op med teksten "Angiv en mappe". Find mappen
    fra før (trin 2), markér den og tryk "ok".
    6) Filerne i mappen tilføjes nu dit iTunes-bibliotek.
    7) Vælg derefter at synkronisere din iPod, så de nye filer lægges over på
    afspilleren.
    8) Du kan nu sortere på navn eller spor/nummer, så burde de lægge sig i rigtig rækkefølge.
    9) For at lave mp3-lydbogen om til iTunes eget lydbogsformat kan du markere alle filerne, højreklikke og vælge Vis info, markere genre "lydbog" og vælge ja til "husk position". Se http://iphoneguide.dk/tips-tricks/tirsdags-tip-konverter-lydfiler-til-lydb%c3%b8ger-i-itunes/


    Du kan også bruge programmet mp3 to iPod audio book converter, se http://www.freeipodsoftware.com/

    Held og lykke med mp3-lydbøgerne som også kan købes som download fra fx ennybog.dk og lydbog.dk.

    Mvh Gertrud Smith, Gyldendal Lyd

    SvarSlet