fredag den 12. december 2008

Er jeg dansk? Må jeg...??

Selvom jeg bor på Planeten er jeg dansk. Helt igennem DANSK. Plus lidt tysk - måske endda kartoffeltysk - og dermed halvjyde. Plus lidt grønlandsk - i hjertet. Plus lidt canadisk - familiært. Sku der være lidt svensk blod - takker jeg ikke nej. En familieskrøne nævner Tater .... ala spanske soldat fra Koldinghus' brand ... nåeee nu er det vist for vidtgående.... men jeg føler mig nordisk .... og skulle jeg i et tidligere liv ha rendt rundt på Afrika's stepper giver det bare yderligere kulør til mit nuværende liv.
Men jeg er altså DANSK. Med papir på det - endnu da.

Alligevel ved jeg ikke hvornår ordet DANMARK optrådte for første gang.
Jeg ved heller ikke om danskerne før år 1000 var mest jæger, samler eller kriger
Jeg ved ikke hvilket år Dansk Folkeparti blev stiftet
Og min viden angående en særlig begivenhed i 1848 er ringe og udløses ikke umiddelbart af svarende....
Jeg ku bli ved...... med hvad jeg IKKE ved .....

Ud af 40 mulige svar havde jeg dog 36 rigtige - mindsteantal er 32.
Hvis det var *rigtigt* tror jeg der er over 180 spørgsmål .... og mon ikke stress-faktoren stiger efterhånden som man når gennem listen.

Vil du selv prøve så se her og her og her

Jeg forholder mig ret til at FORBLIVE dansk .. trods mine mangler.
Det bliver vel DF's næste forslag - at eksludere os mangelfulde mennesker.

4 kommentarer:

  1. Vi har ikke taget den endnu....
    Hvordan det at være god til at huske faktuelle oplysninger, skulle gøre en til dansker.......

    SvarSlet
  2. Hej
    Jeg prøvede også den test,der lå på dr.dk. men fik kun 31 point...regner mig normalt ikke for uvidende, men jeg er altså et point fra at kunne være dansk !!!!!!
    Skønt født af danske forældre og opvokset i Danmark , gået i skole i mange,mange år ,taget to uddannelser m.m. ja så er jeg ikke "dansk" efter den test !!!!
    Så du var MEGET dygtig Siffe :o)
    Hilsen Ingrid

    SvarSlet
  3. Hej Ingrid
    En af mine sønner må jeg måske sende på *genopdragelse* Han fik kun 29 point ;-)
    Problemet er jeg ikke ved hvor jeg skal sende ham hen - hans fædreland er jo Danmark ;-)

    KH Siffe

    SvarSlet
  4. Kære Miri

    Som jeg skrev til Ingrid er det jo lidt svært at forestille sig HVA>D der sker hvis vi *gammeldanskere* ikke selv kan bestå en *integrationstest* ;-)
    Morsomt at se om Pia og hendes sorte lejesvende selv kan svare bedre?

    KH Siffe

    SvarSlet