mandag den 2. marts 2009

Lidt mere Kina

Inge sover og jeg er lige vågnet og snupper den bærbare. Inge bruger den både til at skrive, surfe, snakke og nu også til at høre lydbøger. Så derfor den ujævne informationsmængde.

I dag er det infusioner igen. Det er en kinesisk? medicin som gives dagligt for at højne immunforsvaret. Først ved 5-6 tiden i eftermiddag er hun færdig. Men pga af det lave immunforsvar må Inge ikke gå ud, men skal beskytte sig for infektioner. Det er træls for hende at være bundet til værelset. En del af *overskuddet* til at være syg kommer jo fra at *lade som om* vi er turister.Nå men igår var vi 12 danskere og en enkelt australier der tog til Chinese international Circus. Det ligger her i Guangzhou ca 35yuan's taxakørsel væk fra hospitalet - og det er langt. Det var en absolut fantastisk oplevelse. Som er ganske ubeskrivelig. Nu er jeg ikke glad for nogle dyr i en manege - såsom flodheste, kænguro, giraf and you name it .... der var bare alle slags dyr, men imponerende var det da. At opleve kinesere som tilskuere ... er som at være til en børnefødselsdag. Store voksne mænd kæmper for at trykke atleternes hånd. Circus er kæmpestor - og selvom der er åbent hele året var der da ca 3/4 fyldt.
Og deres udklædninger ... og lysshows .... helt utroligt ... jeg forsøger at ligge billeder ind ... enten på her eller på Flickr.

Før vi gik til manegen måtte maverne lige mættes. Jeg fik en kæmpeportion ris - som jeg jo elsker - og Inge bestilte nogle pandekager. Troede hun. Hun holdt dog masken og modtog en hel grillet kylling. Servereret kunstfærdigt med HELE hovedet - næb hængende ud over kanten. Umiddelbart var det eneste der var fjernet - fjererne! Jeg må sige hun kæmpede bravt med dyret iført udleverede engangshandsker. Det smagte godt og for Inge der drømmer om Gullash med flødesovs og kartoffelmos smagte det da lidt af fugl.

Da vi skulle hjem fra Circus blev vi nærmest overfaldet af pirattaxaer i lækre øser. Vi stod imod og traskede hen mod de officielle taxa'er. Som dog kun ville køre os formeddelst 400 yuan. Som I nok husker kostede turen herud kun 35 yuan. Vi stred bravt og fik os forhandlet ned til 6o yuan. Australieren - RoB - var dog mere indstillet på at GÅ hjem. Jeg foreslog vi lagde 40 yuan og alle 3 stak af fra regningen i hver sin retning - da der jo ikke var centralllås på bilen ;-) Men vi var dog pæne mennesker og betalte prisen. Der svarer til ca 55 danske kroner. Det er jo heller ikke pengene men princippet. Jeg ville gerne ha givet det samme ganske frivilligt ;-)

Ellers er kineserne søde og rare. Der forventes ikke drikkepenge og når der giives det, er der overstrømmende taknemmelighed. Selv for 2 yuan som er ca 1,80 kr. En kinesisk - yngre - læge tjener ca 2000 yuan om måneden. Lejligheden koster 17oo yuan, men her betaler hospitalet ½-delen. Vores læge arbejder næsten hele tiden. Er med på stuegang og vender tilbage og forklarer indholdet. Der er ca 10-12 læger der tropper op omkring sengen og - på kinesisk - diskuterer. Vidste man ikke bedre kunne det jo lyde ret alvorligt.
Vores søde Doctor Zhang er 30 år og gift. Hendes mand er farmacist og bor 2 provinser væk. Hvor tit de ses anes ikke. Men ikke ofte tror jeg. Hun er *bondepige* og født i året hvor et-barns-politiken blev indført. Altså 1980. Som den yngste af 3 børn. Hendes forøldre er bønder og har betalt hendes uddannelse på universitetet. Dette betaler hun tilbage nu. Så der er ikke mange penge tilbage.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad vores *Cleaner* tjener!

Hjemvendt efter Circusturen var Inge sulten. Samme dag havde jeg været i Carrefour - et europæisk varehus/kæmpemarked a la Bilka eller City 2. Vi var en del danskere der var sammen. Det er sjovt men osse stressende at være så mange og skulle nå noget på tid. Så når Inge igen må komme ud - tager vi derud sammen - og shopper igennem. Men jeg fik dog nogle bagekartofler, appelsinjuice uden sukker, yougurt naturel - som de desværre søder - nogle vindruer, usødede kiks og ikke mindst et lille grovbrød og smør.
Inge svælgede i brødet og kunne ikke vente til jeg fandt kniven frem ;-) Som natmad fik hun så en bagt kartoffel med resten af brødet, smør, yougurt og SALT IKKE MINDST. Jeg tror hun blev mæt.

Vi sover stadig meget hernede - og har svært ved at nå Dansker mødet klokken 11. Lige nu er klokken 12.35 middag dvs i dansk tid er den 5.35 om morgenen. Der er 7 timers forskel. I må selv finde ud af hvad vej. Vi har een gang ringet til Inges mand i den tro klokken var 16 om eftermiddagen og han lige var kommet fra job. Vi fik en søvndrukken mand i røret klokken 4 om morgenen ;-)

Nu vil jeg spise lidt frokost og forsøge at ligge billeder ind. Inge sover. Det er med at udnytte den ledige pc så længe ;-). Senere på dagen vil jeg besøge en af de andre danskere der har brug for lidt hjælp.

PS - jeg har stadig IKKE fundet garn herude ;-)

6 kommentarer:

  1. en rigtig god vind til jer begge, i er et par seje damer...
    og der garn i kina, har selv set flere strikkebutikker
    så du finder nok en ell. prøv at google på byen.

    SvarSlet
  2. en rigtig god vind til jer begge, i er et par seje damer...
    og der garn i kina, har selv set flere strikkebutikker
    så du finder nok en ell. prøv at google på byen.

    SvarSlet
  3. Tak skal du ha Olga for dine gode ønsker ;-) .... du kan tro jeg har googlet og googlet men ak og ve ... ingen gode resultater!

    SvarSlet
  4. Hej Siffe
    Jeg har set garn i Guangzhou! Ved dog ikke hvilken kvalitet osv., da jeg på det tidspunkt var mest interesseret i bomuldsgarn - som jeg dog ikke kunne finde.
    Hvis man går fra Fuda op mod centrum af byen - i retning mod Pizza Hut osv. - forbi Allstar og Homecity supermarkeder, er der på højre side af gaden en masse små smøger med boder og småbutikker. I en af disse smøger så jeg en, som forhandlede garn. Du kan da evt. prøve om du kan finde stedet en dag, hvor du skal ud at gå en tur...
    Kærlig hilsen til både dig og Inge fra Susanne

    SvarSlet
  5. Jamen dog, Siffe! Faktisk forventede jeg ikke at høre/læse nyt fra dig, førend du atter havde dansk jord under fødderne, men ville lige kikke ind på din blog i dag...
    Du og de øvrige får godt nok nogle oplevelser, skal jeg love for, og hvor du da virker ovenud fit for fight ;-)
    De bedste hilsener sendes dig og din veninde!

    SvarSlet
  6. Tak Susanne for tipset ... det må da afprøves .......

    Jo da ANjooe vi er skam online downunder and a little up.

    SvarSlet