lørdag den 4. august 2012

Positiv tænkning er negativt!.... eller er det?

Artikel i Politiken vækker min opmærksomhed.


Den kan læses her 


Jeg er jo en af 'fortalerne' for det positive livssyn.


I og for sig er det jo rigtigt hvad artiklen postulerer. Hvis man kun vil anderkende det positive gør man da noget helt forkert.


Det negative og det positive hænger sammen, uden det ene ikke det andet, Det er som en mønt. 2 sider der ikke kan skilles. Men mønten kan vendes, det er ikke nødvendigt at blive på den ene side. Det ER vigtigt at anerkende de negative følelser der rumsterer indeni én. Ligeså vigtigt er det at huske der er en anden måde.


At turde se det positive og anderkende dette.


Der er mennesker der har udviklet en livsstil der går ud på at være konstant  negative, At fokusere på manglerne, det de ikke har,uanset hvor meget der er at være glade for. Sådanne mennesker ER bare sådan. Det er deres tryghed. Og det er sørme da OK. Jeg ved ikke om de osse er negative indeni eller om det er en ydre skal.


Min er den modsatte. Og lissom jeg undres over de andres livsstil ja så undres de over min.


Er du altid så positiv? er jeg blevet spurgt.


Ja og Nej.


Jeg overvældes af negative tanker til tider. For mig er det angstprovokerende. Det er min indre verden indimellem. Måske er mit positive livssyn en måde at skabe en balance.
Som modvægt til det mørke tilfører jeg lys.


For mig er det ikke påtaget. Det er vaner. Tillært ofte fra de personer der omgav én. Enten efterligner man eller man går i den modsatte grøft. Jeg gik i det modsatte grøft allerede som barn.

Min sang som barn var
*Ihh hvor er jeg glad og i et godt humør*


Min Formningslærer i 1.klasse skrev i en poesibog og forærede mig den :
Hvis du  får en kantet sten
i din ene sko
så vær glad det kun er én
tænk hvis det var to


I gymnasiet var ordene;
If you cannot dance
you can at least make a happy hop
Vist fra Snoopy - Nuser, i engelsktimerne


Senere kom bloggens underskrift til:
Just reech for the stars
but keep your feed on the ground
Vist fra indiansk tekst.


Så det jeg har valgt/ eller hørt som barn og ung, er det der fokuserer på glæde, liv, styrke, mod.


Og de værdier har præget mit liv!


Tak hvis du nåede helt herned ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar