lørdag den 15. december 2012

Broderi-Collage .... eller SvigerMors MindeVækker .... How To Do ....



Julekort med broderi

Min dejlige Svigermor fik mange julekort
og flere af dem havde små broderier
dem klippede hun sirligt ud og gemte
Det var julekort fra mange år

Da Svigermor døde for 2 år siden fandt vi dem
og hvad gør man så`?
Gemmer dem videre i en anden skuffe?
Eller ....?

Jeg tog dem med mig 
uden at vide helt hvad jeg skulle bruge dem til

Her til Jul
da jeg fik dem i hænderne
tilfældigt
og havde et lysegrønt stykke stof i hænderne
Ja så lå idéen lige for

EN BRODERI-COLLAGE


Strøg vliesofix på bagsiden af broderierne
efter at ha renset dem for papir og lim

Brugte god tid på at arrangere dem på det grønne stof
og strøg dem på

Derefter zigzag'ede jeg omkring dem
 i parentes - jeg er ved at 'genoptræne' sy-evnerne igen -

Så syede jeg en bagbelædning på
- lagde de 2 sider ret mod ret,
 syede langs 3 kanter, 
klippede kanterne rene
vendte som et pudebetræk -

Satte 'broderefod' på maskinen
og 'broderede' mellem de små billeder
med rød sytråd


Så kastede jeg den sidste kant til
Syede et guldpalliet-bånd på rundt i kanten

Det er en Gave til min Svoger og Svigerinde
De ved det godt
en sådan 
lidt kitched gave
må accepteres inden den gives

For en tid er den en kærlig 
MindeVækker
om en dejlig Mor, Farmor, Svigermor
om en tid hvor tiden blev taget til at brodere julekort
om en stærk kvinde 
- der blev mit forbillede i mange henseender




6 kommentarer:

  1. Det var en rigtig god måde at bruge og ære, disse mange broderier.

    SvarSlet
  2. Jeg har sagt det før, men siger det gerne igen .. Tove din kreativitet og sans for andre mennesker er fantastisk. Din svigerinde og svoger bliver glade er jeg sikker på.. kærlig hilsen fra Henrik

    SvarSlet
  3. Og du er trofast og loyal kære Henrik
    ... Tak for det <,-9

    SvarSlet
  4. Rigtig god idé, Siffe, og et flot, ekstra julet resultat :)

    SvarSlet
  5. Tak for det Anjoe ... det glæder mig du synes det

    SvarSlet