fredag den 12. april 2013

Er det Naivt ...at være naiv? Lidt om Money makes the world crash down ....


Naiv
vil jeg ha lov til at være

Hvor er du dog naiv!

Siges ofte som nedsættende egenskab
jeg indrømmer dog gerne
at jeg er naiv

jeg tror stadiog det bedste om mennesker
jeg tror stadig hvad mennesker fortæller 
jeg tror stadig at penge er et 'redskab' og ikke et mål i sig selv

jeg undres over  hvordan økonomi får lov til at styre alt
penge er det der higes efter
og det styrer hvad der foregår i vores samfund

vi, os, dem 
sætter ikke principper op for hvad vi vil og hvad vi ønsker os
hvis vi gør sætter vi dem til side
fordi vi ikke har råd

svarende til at en økolog 
begynder at sprøjte sine marker
 for at få et større udbytte

en ægte økolog vil ikke gøre dette
han vil finde andre veje
for ikke at gå på kompromis med sin overbevisning

denne 'stædighed' kunne jeg ønske når det drejer sig 
om velfærd
om folkeskolen
om sundhedsvæsen
mm

at der blev formuleret 
en række 'principper'
gældende for hvert område af betydning
og at disse principper ikkke tilsidesættes uanset hvad det må koste
det må så bare tage længere tid
og planlægges bedre

PENGE er redskab 
til at få det vi ønsker os 
de er vel ikke det vi ønsker i sig selv

jeg er ikke så naiv
jeg ikke ved at alt koster PENGE
at det er nødvendigt at tænke økonomi
vi er bare faldet i grøften hvor vi bliver trukket rundt i manegen
af økonomiske styring
og lader værdierne forblive i den anden grøft

det har jo vist sig at det ikke holder
flere lande er boblen brast 
cypern, grækenland, spanien
herhjemme er det banker og bankmænd der er brast

måske er det slet ikke mig der er /har været naiv
i min manglende tro på 
at økonomi som vores Mester og Herre
måske er det dem der hylder og lever efter denne afgud

det pudsige er at i spanien
er en alternativ økonomi blomstret op
hvor der byttes 'evner'
hvad jeg kan er en værdi jeg kan bytte med det jeg mangler

måske er jeg naiv når jeg tænker 
at denne tankegang 
gerne må brede sig 

Det var dagens tanker
ikke særlig underbygget 
ingen kildeangivelser eller teoretiske vismænd
bare førtidspensionistens skriblen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar