torsdag den 2. oktober 2008

Positiv Psykologi

Det lyder så stort. Og er det måske osse.
I øjeblikket er jeg fanget af området ...
..............en del nye bøger er kommet som netop omhandler *positiv psykologi*.

Endnu er jeg kun ved begyndelsen.
Jeg er stødt på flere bøger hvor jeg råber: "JES - det er lige det jeg mener" eller "Åhhh bare jeg havde skrevet det!" eller "Gid dette var udgivet før!"
Det skal siges jeg kun har skimmet bagsider, referater og korte tekster.
Men måske er det her mine forsøg på at læse skal genoptages?

Gennem mine år som både sygeplejerske, speciallærer og ikke mindst skoleleder er jeg gentagne gange blevet spurgt: Er du altid så Positiv?
Jeg er blevet anklaget for at være naiv, godtroende og meget andet.

Men nu er det så jeg finder genklang i disse nye(?) strømninger. I stedet for at fokusere på skidtet (som jo selvfølgelig SKAL ud) så netop finde det lille frø af positivitet der er i enhver situation.
Sidestille det positive med det negative - som psykologien ellers har for vane at fokusere på.

Barbara Fredrickson:
"Jo flere positive følelser vi skaber, jo bedre rustede og jo mere modstandsdygtige bliver vi overfor fremtidige udfordringer"
Jeg har linket til en kort beskrivende tekst der beskriver værdien af Positive Følelser.

En måde at skabe positive følelser på er f.eks ved at skrive Taknemmelighedsdagbog. (Med Miri in mente). Hver aften skrive 3 ting der har glædet dig i dag. Og 3 ting du glæder dig til i morgen. Det hjælper een til at blive mere fokuseret og opmærksomt nærværende.

Hmmm ... jeg kan ikke rigtig finde ind til essensen i det jeg skriver. Jeg er vist søgende endnu. Nu kommer der snart Taggart på DR2 ... så jeg vil lægge hjernen på hylden, hive middagen ud af ovnen og sammen med LilleLuiii slænge os på en Vandbøffel: Måske strikke lidt?

4 kommentarer:

  1. Ja, det vælter frem med bøger og det er så godt. Fordi det på en eller anden måde påvirker os- det bliver så " alm." at se alting positivt. Eller finde en positiv vinkel. For der er altså meget lort og negativitet i vores verden! Vi må vel øve os i at finde det positive i alt det..Har ikke læst dit link endnu.
    3 ting du glæder dig til i morgen, den har jeg ikke prøvet. Skriver du det ned ? Tak for dit indlæg :-)

    SvarSlet
  2. Kære Miri
    Jeg ved det som med alt andet *kun* er et spørgsmål om øvelse ;-)
    Ja jeg skriver ned - i mange år i lange perioder. Det er en rigtig god øvelse til at blive opmærksom på de små ting der giver een glæde - det som oftest forsvinder i hverdagnes travlhed.
    KH Siffe

    SvarSlet
  3. Hej Siffe

    Tusinde tak for tippet om at føre taknemmelighedsdagbog, det er hermed indført i mit liv. :o)

    Ha' en rigtig god weekend.
    Hilsner fra Pernille

    SvarSlet
  4. Selv Tak Pernille
    Glad fordi du kan bruge det
    KH Siffe

    SvarSlet